8 فوریه 2023- دانشمندان دانشگاه آستون، روش دقیق تری را برای بررسی جریان خون در پاهای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ابداع کردند.

آنها توانستند با استفاده از لیزر، تغییرات کوچک در میکروسیرکولیشن - کوچک‌ترین رگ‌های درون سیستم گردش خون- را با دقت بالا تشخیص دهند.

تغییرات در جریان خون در این سطح می تواند بر زنده ماندن یا مرگ بافت تأثیر گذارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به دلیل عوارض گردش خون ناشی از وضعیت آنها در معرض خطر قطع پا هستند.

اغلب از یک فناوری نوری یا فوتونی به نام جریان سنجی لیزری داپلر (LDF)برای نظارت بر جریان خون از روی پوست استفاده می شود. این روش که در اواخر دهه 1970 توسعه یافت، بر میانگین جریان خون تکیه دارد، بنابراین همیشه دقیق نیست.

اکنون، محققان دانشگاه آستون رویکرد جدیدی را برای پردازش سیگنال‌های نوریLDF پیشنهاد کرده‌اند که دقیق‌تر است.این تحقیق با عنوان "تشخیص عوارض عروقی پوست آشکار شده توسط تحلیل زمان-فرکانس و تجزیه ی طیف داپلر لیزری" در مجلهIEEE Transactions on Biomedical Engineering  منتشر شده است. با توجه به نوآوری و اهمیت این رویکرد جدید، هیئت تحریریه مجله این مقاله را به عنوان مقاله برجسته در این زمینه انتخاب کرد.

در حال حاضر، LDFپرفیوژن خون را اندازه گیری می کند: که عددی متناسب با حجم متوسط خونی است که در یک حجم متوسط از بافت در هر واحد زمان متوسط، جریان دارد.

با این حال، روش جدید سیگنال‌هایLDF را جدا می‌کند و اجازه می‌دهد جریان خون در یک ناحیه خاص از بستر عروقی مانند مویرگ‌ها یا سیاهرگ‌ها، اندازه‌گیری شود.

رویکرد پیشنهادی پتانسیل زیادی برای استفاده در دستگاه‌های مبتنی برLDF کنار تخت بیمار و ابزارهای پوشیدنی موجود برای تشخیص بالینی پیشرفته‌تر جریان خون و میکروسیرکولیشن جریان خون دارد.

این رویکرد جدید هم بر روی داوطلبان سالم و هم در آزمایش‌های بالینی بر روی بیماران دیابتی با استفاده از یک پروب(کاوشگر) بر روی پوست انجام شد. روش جدید بهبود قابل توجهی در دقت تشخیص تغییرات میکروواسکولار در پوست پا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین تغییراتی که با افزایش سن رخ می دهد، نشان داد.

این تحقیق توسط پروفسور ایگور مگلینسکی مهندس مکانیک، زیست پزشکی و طراحی، و دکتر ویکتور درمن از موسسه فناوری های فوتونیک آستون(AIPT) رهبری شد.

پروفسور مگلینسکی، گفت: ما از یافتن روش دقیق تری برای تشخیص جریان خون در پوست خرسندیم، به اعتقاد ما این روش می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند و در آینده می تواند راه را برای تصویربرداری دقیق تر از جریان خون در مغز و سایر بافت های بیولوژیکی هموار کند.

برای مطالعه ی جزئیات این تحقیق به مقاله ی اصلی در آدرس زیر مراجعه کنید:

Evgeny Zherebtsov et al, Diagnosis of Skin Vascular Complications Revealed by Time-Frequency Analysis and Laser Doppler Spectrum Decomposition, IEEE Transactions on Biomedical Engineering (2022). DOI: 10.1109/TBME.2022.3181126

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-accurate-blood-diabetes-patients.html